بلاگرها و نقش آنها در توسعه تجارت الکترونیک ایران2021-02-10
ما و تجارت الکترونیک گزارش سال ۱۴۰۲ دیجی کالا
افزایش تعداد فروشندگان در یک پلتفرم واحد، انتخابهای بیشتری را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد. فروشندگان در چنین فضایی ناچار خواهند بود کیفیت خدمات خود را ارتقا دهند و قیمتهای رقابتیتری ارائه کنند. در نتیجه، بازاری شکل میگیرد که در آن مصرفکنندگان نهتنها از تنوع بیشتر، بلکه از کیفیت بالاتر و قیمتهای مناسبتر بهرهمند میشوند.
بلاگری یک راه برای اشتراک گذاری دیدگاهها، تجربیات و ایدههای شخصی است که به این امکان میدهد تا افراد با دیگران ارتباط برقرار کنند و محتوای متنوعی را ارائه دهند. این عرصه فرصتهای جدیدی را برای افراد ایجاد کرده است تا تأثیرگذاری خود را گسترش دهند. از طرفی، تبدیل شدن به یک بلاگر نیازمند تعهد و پیگیری است و در این مسیر، مهارتهای مختلفی از جمله نوشتاری، عکاسی، ویرایش تصاویر و مدیریت شبکههای اجتماعی به کار گرفته میشود.
امروز در نقطهای ایستادهایم که هدف ما غیر متمرکز و دموکراتیک کردن تجارت الکترونیک در ایران است و این هدف را با ارائهی زیرساختهایی که شرح دادم به تمامی کسبوکارهای آنلاین که متقاضی استفاده از این زیرساختها هستند پیگیری خواهیم کرد. به نقل از شماره 79 اندیشه پویا؛ تجارت الکترونیک از موضوعات مهم سی سال اخیرِ حوزهی فناوری در دنیاست که در ایران نیز از پانزده سال قبل و با تأسیس دیجیکالا به صورت هدفمند و جدی دنبال شده است. حوزهی تجارت الکترونیک در ایران هنوز در ابتدای مسیر خود است و بهرغمِ موانع زیادی که در بخشهای نیروی انسانی و سرمایهگذاری و مقررات دستوپاگیر اداری دارد، سهم خوبی از بازار خرید و فروش کالا برای خود کسب کرده است. از سال 1395 که دیجیکالا به بزرگترین بازارگاه (مارکتپِلیس) ایرانی تبدیل شد، تغییرات چشمگیری در تجربهی روزمرهی خرید و فروش برای کاربران ایرانی ایجاد شده است. در گفتوگویی با علیرضا کامرانیانفر مدیر دپارتمان توسعهی کسبوکار دیجیکالا به بررسی ابعاد و نقشهی راه بخش تجارت الکترونیک ایران با تمرکز بر نمونهی دیجیکالا پرداختیم که در ادامه میخوانید. فعالیت 94 درصد کسب و کارهای اینترنتی با سرمایه شخصی طبق گزارش سال 1400، حدود 94 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از روش سرمایه گذاری شخصی برای شروع و توسعه کسب وکار خود استفاده کردهاند که این میزان نسبت به سال گذشته حدود2 درصد رشد داشته است.
به اعتقاد فردیس رفتار گذشته ما منجر به یکسری رسوب نتایج دستاوردها در ذهن سرمایهگذاران شرقی و غربی شده و این لزوما ارتباطی با تحریمها ندارد. الان میبینیم حتی چین که برنامه راهبردی با ایران امضا کرده در ترکیه و عربستان سرمایهگذاری میکند. همه علاقمندان به بلاگری میتوانند از تمامی شبکه های اجتماعی محبوب مانند اینستاکرام و یا روبیکا فعالیت خود را آغاز کنند. برای ایجاد محتوای با کیفیت، تهیه ابزارآلات مناسب مانند دوربین با کیفیت و ویرایشگرهای تصویر و ویدیو اهمیت دارد.
- {
- توسعه توأمان اینترنت و تکنولوژی و سرایت آن به حوزههای تجاری احتمالا یکی از مهمترین روندهای تاریخی است که نه تنها شیوههای تولید و مصرف بلکه الگوی ارتباطات اجتماعی را نیز دگرگون خواهد کرد. |}
- از مشتریان تا بزرگترین برندها و کوچکترین کسبوکارها در این ارزشآفرینی سهیم هستند و به بهرهوری اقتصاد کشور در مقیاس کلان کمک میکنند.
- تصاویر جذاب از غذاهای خوشمزه و ویدئوهای آموزش آشپزی به روشی خلاقانه هر کسی را وسوسه میکند تا آشپزی کند. {
- کسبوکارها میتوانند با بهرهگیری از این پلتفرمها، آگاهی از برند، تعامل با مشتریان و فروش خود را افزایش دهند. |}
- در بخش بعدی، به بررسی روشهای مختلف درآمدزایی برای بلاگران در ایران خواهیم پرداخت. {
- در مورد محصولات و خدمات خود در کانال های مختلف پست منتشر کنید و به طیف وسیع تری از مخاطبان دسترسی پیدا کنید. |}
یکی از مهمترین روندها، افزایش آگاهی و آموزش در زمینه فنآوریهای نوین است که موجب میشود که افراد و کسبوکارها با این تحولات همگام شوند. همچنین، سرمایهگذاریهای کلان در حوزههای دیجیتال و فینتک، میتواند بهعنوان یک فرصت سرمایهگذاری در اقتصاد دیجیتال ایران محسوب شود. این فرصتها نهتنها برای سرمایهگذاران، بلکه برای استارتاپها و کسبوکارهای کوچک نیز حیاتیاند. تحلیلهای انجام شده نشان میدهد که رشد استارتاپهای فناوریمحور بهویژه در حوزههای مرتبط با فینتک، سلامت دیجیتال، و تجارت الکترونیک بهخوبی مشهود است.
حضور در رسانه های اجتماعی دیگر یک موضوع قابل بحث نیست، بلکه برای همه برندها صرف نظر از مدل کسب و کار یا صنعت به یک امر مسلم تبدیل شده است. در این مقاله، ما شش مزیت اصلی استفاده از رسانه اجتماعی و این که چگونه می تواند کسب و کار تجارت الکترونیک شما را متحول کند، نشان خواهیم داد. فینتکها بهدلیل استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته، نهتنها به کاهش هزینهها کمک کردهاند، بلکه سرعت و کارایی خدمات مالی را نیز بهبود بخشیدهاند. این تحولات بهویژه در شرایطی که اقتصاد ایران با چالشهایی همچون تحریمها و محدودیتهای بینالمللی روبروست، بسیار حیاتی و ضروری بهنظر میرسد.
{- آزیتا نویسنده این بلاگ در نیویورک زندگی میکند و بهگفته خودش، فقط برای بازدیدی کوتاه به این شهر رفت تا در کلاسهای ایاسال (ESL) شرکت کند، اما برای همیشه در آنجا ماندگار شد.
- من به طور کامل با معایب و محاسن تجارت الکترونیک به طور کامل از طریق سایت شما آشنا شدم. {
- ۱- سود رسانی به فروشنده و خریدار (مشتری)، 2- توانمندی در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتریان به صورت برخط،۳- توانایی کنترل و هدایت، ۴- ایجاد یکپارچگی میان فعالیتهای واسطهگری الکترونیکی با سایر فعالیتها. |}{
- این سفر به دنیای اقتصاد دیجیتال، نگاهی عمیق به چالشها و فرصتهای موجود در برابر این تحولات را به مخاطبان ارائه خواهد داد. |}
- آمار فعالیتهای بازیگران حوزه تجارت الکترونیکی در کشور پس از اینستاگرام به واتساپ و پلتفرم فیلتر شده تلگرام میرسد. {
- فرض کنید متوجه شدید که رقیب شما در فیسبوک عملکرد واقعا موفقی داشته است، شما نیز می توانید با تمرکز بر این شبکه لیدهای جدیدی برای محصول خود بدست آورید. |}
در حال حاضر شبکه اینترنتی به توسعه کامل و فراگیر نرسیده، به این لحاظ در شبکه توزیع، شکل سنتی نیز حاکم است و واسطههای فیزیکی همچنان حضور دارند که از رابطه مستقیم آن ها با مصرف کننده نهایی ناشی می گردد. چشمانداز ترسیمشده برای دیجیکالا برندی ملی با ایجاد ارزش برای ذینفعان و در نهایت یاریدهنده برای یافتن راهحلهای مبتنی بر تکنولوژی برای چالشهای پیچیده ایران امروز است. ما میخواهیم منابع ظهوریافته و بالقوه گروه دیجیکالا را به سوخت اثربخش برای رشد مشاغل کوچک و متوسط تبدیل کنیم و از این طریق برندهایی بزرگ خلق کنیم که در توسعه اقتصادی کشور نقشی پررنگ دارند. معتقدیم این امر باعث توسعه اقتصادی و اجتماعی و قدرتبخشی واقعی و اصیل به مردم کشور میشود. ما بر این باوریم زمانی که اقتصاد تکنولوژی کشور توسعه پیدا کند و مردم زندگی باکیفیتتری را تجربه کنند، دیجیکالا هم توسعه پیدا میکند و افتخار میکنیم که امروز این دو به هم گره خوردهاند. در گزارش تجارت الکترونیک ایران آورده شده که بر اساس نتایجی که از پرسشنامهها به دست آمده است، قشر جوان عمده مخاطب واحدهای تجارت الکترونیکی بودهاند و پس از آنان میانسالان با 45درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.
نقش و اهمیت شبکه های اجتماعی در تجارت الکترونیک
این مقدار در دنیا نیز با در نظر گرفتن جمعیت 4.6 میلیارد نفری کاربران فعال در شبکههای اجتماعی به 58.4 درصد میرسد. به گزارش دیجیاتو در گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی آمده که ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی ۱۲۳۷ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل رشد ۱۳ درصدی داشته است. همچنین در این گزارش تاکید شده که کل اینمادها در سال پایان سال ۱۴۰۰ به بیش از ۱۲۰ هزار اینماد رسیده که حکایت از رشد ۳۵ درصدی دارد و البته بیش از ۳۸۰۰ مورد اینمادهای بدون ستاره نیز به کسب و کارها اعطا شده است. ناگفته نماند بیش از ۴۰۰ هزار سایت فعال در زمینه تجارت الکترونیکی فعالیت دارد که ۱۲۰ هزار مورد از آنها اینماد دریافت کردند. به گزارش تجارتنیوز، حدود 40درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی از شبکههای اجتماعی و به ویژه اینستاگرام، بهعنوان اصلیترین روش ارائه کالا و خدمت در کنار بهکارگیری وبسایت خود استفاده میکنند. – در پایان چه نکتهی دیگری در مورد دیجیکالا و آینده آن دارید؟ دیجیکالا دیگر فقط یک کسبوکار نیست.
برنامهی ما به خدمت گرفتن تکنولوژی است تا تسهیلگر تجربهی خرید و فروش باشیم. اما ما با چالشهای بسیاری روبهرو هستیم که اگر امروز و فردا به فکرشان نباشیم مسئلهساز خواهد بود. یکی از آنها مسئلهی مهاجرت استعدادهای تحصیلکرده است که چالش بزرگی برای سرمایهگذاری در این حوزه به وجود آورده است. چالش دیگر امکان جذب سرمایهگذاری خارجی است؛ و همچنین قوانین سختگیرانهای که دسترسی ما به بازار سرمایه و حضور در آن را محدود، و تزریق سرمایه به بازار تجارت الکترونیک ایران را سخت و ناممکن کرده است.
تجارت الکترونیک در ایران هر چه سریع تر باید رشد و توسعه پیدا کند، تا موفقیت حاصل شود. اگر در بازار های سنتی مشغول تجارت هستید میتونید به مشتری ها پیشنهاد کنید که تجارت الکترونیک رو امتحان کنن شما به فرد مورد اعتماد مشتری در تجارت الکترونیک تبدیل میشید. تجارت الکترونیک در ایران در حال گسترش و رو به افزایش است که در این صورت باعث افزایش نوآوری می شود.
همچنین تحلیل رقبا و بررسی عملکرد آنها میتواند به شناسایی فرصتها و بهبود استراتژیها کمک کند. از طرفی، لینکدین بیشتر برای ارتباط با متخصصان و فیسبوک با قابلیتهای تبلیغاتی متنوع، برای مخاطبان گستردهتر مناسب است. انتخاب دقیق پلتفرم، با توجه به موقعیت جغرافیایی و ویژگیهای فرهنگی کاربران، میتواند نتایج بهتری را به ارمغان بیاورد و تعامل بیشتری را برای کسبوکار فراهم کند. انتخاب مناسب پلتفرمها برای کسبوکارها اهمیت بسیاری دارد و آنها را قادر میسازد تا با مخاطبان خاص خود ارتباط مؤثری برقرار کنند.
افزایش رقابت و انتخاب مصرفکنندگان
{- بر اساس گزارش جهانی منتشرشده، تعداد کاربران فعال شبکههای اجتماعی ایران در سال 2021، حدود 47.7 میلیون نفر بوده است که حکایت از ضریب نفوذ 55.8 درصدی در جامعه دارد.
- اگر در گوگل یا اینستاگرام نام غذاهای ایرانی را جستوجو کنید، حتما نام بلاگ «از مامانم یاد گرفتم» را هم در فهرست جستوجوی خود میبینید. {
- نکته جالب اینجاست که ۱۴ درصد از صاحبان کسب و کارهای الکترونیکی را افراد زیر ۲۰ سال تشکیل میدهند و همچنین ۱۴ درصد نیز متعلق به افراد بالای ۵۰ سال هستند. |}{
- دو دهه قبل، جدا از پیچیدگیها و مشکلات حوزه کسبوکار، فعالیت در محیط ناآشنا با مفهوم تجارت الکترونیکی و فناوریهای نوین، سختی کار را دوچندان کرده بود. |}{
- این تنوع انگیزههای متفاوتی را برای ورود به دنیای بلاگری ایجاد میکند و به جامعه مجازی ایران غنای فرهنگی و اطلاعاتی میآورد. |}
- مجیدی این روزها از طریق پذیرش آگهی و سفارش رپورتاژ کسب درآمد میکند و پادکستی بهنام «یک پزشک» هم درست کرده است.
هدی رستمی جزو آن دسته از بلاگر های معروف ایرانی است که همیشه در سفر به سر میبرند. او با سفرهایش قصد دارد تا ایران را به کشورهای دیگر بشناساند و البته برای مخاطبانش از سفرهایی که به کشورهای دیگر دارد تولید محتوا کند. او در حال حاضر از طریق اداره تورهای گردشگری و تبلیغات در فضای مجازی کسب درآمد میکند. از جمله دلایلی که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای افزایش این حجم از شکایات اعلام کرده مواردی از جمله، مشکلات لجستیک، تأمین کالا و افزایش نرخ ارز برای کسب وکارها و نیز تعطیلی کسب وکارها در برخی بازههای زمانی بدلیل شیوع ویروس کرونا بوده است. در چنین شرایطی باید پذیرفت مجموعههای شکلگرفته و توسعهیافته اقتصاد دیجیتال در ایران مانند دیجیکالا دارای استعدادهای خفته و توان پنهان بسیار زیادی هستند.
مدیرعامل سرآوا گفت دلیل اینکه سرمایهگذاری خارجی در ایران اتفاق نمیافتد این است که سرمایهگذار قبلی نتوانسته موفق شود. درگیریهایی در سطوح اقتصادی و سیاسی وجود دارد که سرمایهگذاران ترجیح میدهند کشورهایی چون امارات، قطر و ترکیه را برای سرمایهگذاری انتخاب کنند و به دنبال ریسکهای کار کردن با ایران نباشند. علاوه بر این، برندها میتوانند با انتشار محتوای آموزشی و راهنماهای کاربردی، کاربران را به یادگیری بیشتر تشویق کرده و ارزش بیشتری برای آنها ایجاد نمایند. این روشها به کاربران حس مشارکت و احترام از سوی برند میبخشند و ارتباطی عمیقتر و پایدارتر ایجاد میکنند. برای موفقیت در دنیای بلاگری، تعهد به ایجاد محتوای مرتب و پیگیری از جمعیت مخاطبانتان ضروری است.
از آنجا که بلاگری به یک فرآیند پویا و تکاملی تبدیل شده است، آمادگی برای یادگیری مداوم و پیشرفت ضروری است. مدرک لیسانس او برق (مخابرات) است و در رشته جامعهشناسی مدرک فوقلیسانس گرفته است. بسیاری از کسانی که به فناوری علاقه دارند، جادی را در شبکههای اجتماعی مختلف از جمله اینستاگرام دنبال میکنند. او علاوهبر فعالیت در سایتش بهنام «کیبرد آزاد»، پادکست «رادیوگیک» را هم اداره میکند. با تجارت الکترونیک، تبادل اطلاعات در مورد خرید، فروش و ارسال کالا را برای مؤسسات مرتبط با تجارت آسانتر و سریعتر می کند.
این در حالی است که وزیر ارتباطات میگوید 60درصد مردم از پلتفرمهای بومی استفاده میکنند. این سرمایهگذاریها تنها به افزایش سرمایه در گردش محدود نمیشود، بلکه زمینه را برای انتقال دانش فنی، نوآوریهای مدیریتی و توسعه استارتآپهای بومی نیز فراهم میکند. در نتیجه، نهتنها شرکتهای داخلی از این تحولات سود خواهند برد، بلکه اکوسیستم نوآوری منطقه نیز متحول خواهد شد. سرمایهگذاران به دنبال بازارهایی هستند که هم در حال رشد باشند و هم از شفافیت و ثبات کافی برخوردار باشند.
- {
- بدون یک استراتژی که توسط بینشی جامع در خصوص جایگاه اقتصاد دیجیتال درون رقابتهای بینالمللی تجهیز شده باشد، حتی تلاش برای تسهیل نقشآفرینی شرکتهای موفق ایران مانند دیجیکالا، کوتاه مدت، تصادفی و برگشتپذیر خواهد بود. |}
- سومین محور، ورود به فناوریهای مالی و پرداخت بود که با اضافه شدن دیجیپی به گروه دیجیکالا در سال 1397 این محور نیز شکل گرفت. {
- بلاگران مسافرت و گردشگری به تجربیات سفرهای خود در داخل و خارج از کشور می پردازند. |}{
- به عنوان مثال همین قلم و کاغذی که برای نوشتن استفاده میکنید، میتوانند محصولاتی باشند که از طریق شبکه اینترنت به فروش برسند و برای شما درآمدزا باشند. |}
- این نوآوریها معمولاً بهصورت تکنولوژیک و خدماتی بروز میکنند و توانستهاند نیازهای خاص بازار ایران را پاسخ دهند.
- دیجیکالا اولین و البته آخرین استارتاپی نیست که در این انقلاب تجاری نقش دارد؛ با این حال یکی از موفقترینهایی است که بی اغراق، نه تنها ساختار بازار مبادله بلکه الگوهای تقاضا، تامین و تولید را تحت تاثیر ژرف قرار داده است.
در چنین مدلی، دسترسی به مشتریان جدید دیگر محدود به جغرافیا نیست؛ یک تولیدکننده ایرانی میتواند محصولات خود را در بازارهای اوراسیایی بهراحتی یک کلیک بفروشد و بالعکس. با این حال، نیروی محرک واقعی این تحول، در گرو زیرساختهای دیجیتالی است که تنها در صورت تحقق همکاریهای راهبردی و تعهد به استانداردهای مشترک میتوانند به شکوفایی برسند. تحول اقتصاد دیجیتال در ایران بهعنوان یک پدیده نوظهور، تأثیرات عمیق و گستردهای بر روی بازارها و صنایع مختلف داشته است. در این راستا، رسانه تریبون اقتصاد بهعنوان یک منبع معتبر و جامع در تحلیل و بررسی این موضوعات، به ارائه اطلاعات و تحلیلهای لازم پرداخته است. از جنبههای مختلف، اقتصاد دیجیتال ایران با چالشها و فرصتهای متعددی روبرو است که بهویژه در زمینههای مالی و نوآوریهای تکنولوژیک خود را نشان میدهد.
جواد خواجوی در سریالهای مختلف تلویزیونی و نمایش خانگی نیز نقشآفرینی میکند. صدف ترابی که از کودکی به مدلینگ علاقه داشت، ابتدا در تهران و بعد در امارات در دورههای آموزشی آرایش شرکت کرد. او این روزها از طریق تبلیغات کسب درآمد میکند و سفیر برند لوازم آرایشی اینگلوت در ایران شده است. سال گذشته اتاق اقتصاد دیجیتال دبی با انتشار گزارشی اعلام کرد که حجم اقتصاد دیجیتال امارات تا سال ۲۰۳۱ به بالای ۱۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
این افراد با ایجاد محتواهای زیبا و خلاقانه توانایی ایجاد ارتباط عاطفی قوی با مخاطبان خود را دارند و جامعه مجازی را با زیبایی و هنر پر میکنند. ما در دیجیکالا مطالعات گستردهای روی بازارهای کشورهای همسایه انجام دادهایم. حتی یکبار هم کاملاً آمادهی حضور در بازار عراق بودیم که به دلیل عدم ثبات امنیتی و سیاسی در این کشور حضور ما منتفی شد. یک مدل شناختهشده CROSS BORDER است که در این مدل سفارش را در ایران دریافت میکنیم و بعد از پردازش، کالا را در کشور مقصد تحویل میدهیم که امیدواریم بتوانیم امسال حداقل در یک کشور همسایه به این روش حضور داشته باشیم. بزرگترین برندهی این شرایط اول مصرفکنندگان و بعد عرضهکنندگان هستند، چراکه حضور برندهای جهانی و در کنار آن سرمایهگذاری خارجی و وجود یک بازار رقابتی برای ما موقعیت و شرایط بهتری را فراهم خواهد کرد. البته شرکتهای چندملیتی مثل آمازون یا علی بابا اگر روزی بخواهند وارد بازار ایران بشوند، مانند تجربیات مشابه در همسایگی ما احتمالاً اقدام به تملک یکی از پلتفرمهای داخل ایران خواهند کرد.
با توجه به چالشها و فرصتهای متعدد موجود، این مقاله به بررسی عمیقتری از تأثیرات این تحولات بر بازار و صنایع مختلف ایران میپردازد. همچنین، به تحلیل روندهای نوین، فرصتهای سرمایهگذاری در اقتصاد دیجیتال ایران و چالشهای اقتصاد دیجیتال در ایران میپردازد و بهطور خاص به نقش رسانهها در اطلاعرسانی و ترویج این تغییرات توجه خواهد داشت. این سفر به دنیای اقتصاد دیجیتال، نگاهی عمیق به چالشها و فرصتهای موجود در برابر این تحولات را به مخاطبان ارائه خواهد داد. براساس آمار سامانه اینماد حدود 51 درصد از واحدهای تجارت الکترونیکی که اینماد اخذ کردهاند، تا پایان سال 1400، بین 1 تا 4 سال فعالیت داشتهاند.
{فشن بلاگر های مشهور ایرانی
|}- {
- با حضور قوی در این پلتفرم ها، شما می توانید احتمال کشف و خرید مشتریان از فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید. |}
- ایران پتانسیل بالایی در منابع انسانی دارد اما متاسفانه به دلایلی که برای همه ما روشن است این نیروی متخصص تمایلی به ماندن در ایران ندارد.
- با این حال، هیچیک از این راهکارها بدون پشتوانه حقوقی و حمایتهای چندجانبه بهتنهایی نمیتوانند به راهحلی عملی تبدیل شوند. {
- زمانی که سیاستگذاران برای کاهش تعرفهها مذاکره میکنند، فرصتی برای فراتر رفتن از تسهیل تجارت سنتی و ایجاد زیرساختهای دیجیتال مشترک در اختیار دارند. |}{
- او از جمله بلاگرهایی به شمار میرود که تلاش میکنند با تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی کسب درآمد کنند. |}
- آمار و ارقام این فصل نشان میدهد با وجود مشکلاتی چون اختلال در زنجیره تامین کالا و قوانین و مقررات بازدارندهای مانند ممنوعیت واردات بعضی کالاها، کاهش سرعت اینترنت و فیلترینگ در سال گذشته، فروشگاههای اینترنتی همچنان مورد توجه خریداران و فروشندگان هستند.
قطعاً این موضوع رقیب بیشتر هم برای دیجیکالا ایجاد میکند اما باوری در دیجیکالا وجود دارد که میگوید ما خودمان باید خودمان را به چالش بکشیم، قبل از آن که تغییرات از بیرون به ما تحمیل شود. این غیرمتمرکز شدن بخشی از مسیر تجارت الکترونیک است که بالاخره در ایران پیموده خواهد شد و چه بهتر که خود ما پیشرو در این راه باشیم. آمارهای مرکز توسعه تجارت الکترونیک نشان میدهد که فیلترینگ نتوانسته است جلوی استفاده شرکتها از شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام را بگیرد و هنوز نقش قابل توجهی در فروش این شرکت ها ایفا میکنند و تقریبا تمامی کسبوکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه دارند. رسانههای اجتماعی به عنوان ابزاری قوی برای رشد تجارت الکترونیک شناخته میشوند.
در این فضا ما امیدواریم همچون گذشته زمینهساز رشد نیروی انسانی سرمایهگذاری باشیم. مشخصه بارز اقتصاد پلتفرمی ادغام اینترنت با تولید، کشاورزی، تجارت و خدمات در ابعاد مختلف است. این امر به ظهور پارادایمهای کسبوکاری جدیدی منجر شده که مبنای آن بر ارزشهایی مانند باز بودن، دموکراتیزه شدن فرآیندها، به اشتراکگذاری، همکاری، موفقیت همه طرفها و خلق ارزش مشترک برای همه ذینفعان استوار است. ویژگیهایی که بنیان نسل بعدی پلتفرم ما را پایهریزی میکند و به وضوح در راستای دور شدن از مدلهای کسبوکار قدیمیتر با بازی حاصل جمع صفر و -در عوضِ آن- تمرکز بر منافع برای همه ذینفعان است. براساس گزارشهای «پادرو» که حدود 3ماه پیش منتشر شد، در نیمه ابتدایی سال گذشته حدود 650هزار فروشگاه عمومی در اینستاگرام فارسی فعالیت میکردند که این آمار بعد از فیلترینگ به 330هزار فروشگاه کاهش یافت.
این امکان هم وجود دارد که کلانروندهای تکنولوژی ما را به سمت وارد شدن در مدلهای کسبوکار جدید ببرد. این همان الگویی است که در دنیای تکنولوژی شرکتهایی مثل آمازون یا علی بابا و یا شاپی(Shopee) در سنگاپور، لازادا (Lazada) در مالزی و نون (Noon) در امارات در حال اجرا و توسعهی آن هستند. وظیفهی سوم ما، سرمایهگذاری است و استارتآپهایی را که تیم قوی و مدل کسبوکار درستی دارند و میتوانند زنجیرهی ارزش ما را تکمیل کنند، شناسایی میکنیم و در مرحلهی بعد روی آنها سرمایهگذاری میکنیم. ما با شناسایی نقاط قوت و ضعفی که در سازمان وجود دارد به توسعهی سازمان کمک میکنیم و در این مسیر تسهیلگر هستیم تا استرتژیهای دقیقتری پیاده شود و نتایج آن به صورت آبشاری درون سازمان و شرکتهای تابعهی گروه سرریز شود.
{- {
- شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. |}
- یکی از مهمترین روندها، افزایش آگاهی و آموزش در زمینه فنآوریهای نوین است که موجب میشود که افراد و کسبوکارها با این تحولات همگام شوند. {
- همچنین، ایجاد نظرسنجیها و مسابقات از راههای جذاب برای افزایش تعامل کاربران است. |}
- بنابراین، در نتیجه کاربران سایت شما را به صورت ارگانیک ازطریق موتورهای جستجو می یابند. {
- رشد تجارت الکترونیکی کشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۳ درصد رسیده؛ رقمی که نشان از رشد این حوزه دارد اما نسبت به رشد بیش از ۱۵۰ درصدی این حوزه در سال ۹۹، نشان از کاهش شدید شیب رشد تجارت الکترونیکی در کشور میدهد. |}
- وقتی صحبت از افزایش دسترسی به محتوا و دستیابی به مخاطبان بیشتر به میان باشد، رسانه اجتماعی یک رویکرد قابل اعتماد است.
یک تخصص یا حوزه خاصی را انتخاب کنید که در آن تجربه و دانش دارید یا به آن علاقه دارید. ایجاد محتواهایی که در یک حوزه خاص منحصر به فرد و با ارزش برای مخاطبان باشند، میتواند شما را از دیگران متمایز کند. در صورت استفاده از محتوای وبسایت بدون دادن لینک مستقیم، محتوای شما هم به صورت خودکار و هم به صورت دستی به فرم DMCA گزارش خواهد شد. تجارت الکترونیک امروزه بسیار پیشرفت کرده است و گام های بزرگی درصادرات محصولات برداشته است. تجارت الکترونیک یکی از پیشرفت های جدید اوضاع جامعه بشری است که باید روی آن کار کنیم.
تجربه را آسان و ساده کنید و سوالات متداول در مورد محصولات، خدمات پرداخت و ارسال را در توضیحات محصول خود بگنجانید. مردم می خواهند در برندهایی که استفاده می کنند نقش داشته باشند و از آن مهم تر، آن ها می خواهند برندها خود را با ارزش ها و باورهایشان هماهنگ کنند. دوران غیرسیاسی بودن و سکوت برندها در مورد مسائل اجتماعی گذشته است و اینجاست که رسانه های اجتماعی می درخشند.
او از جمله بلاگرهایی به شمار میرود که تلاش میکنند با تبلیغ محصولات آرایشی و بهداشتی کسب درآمد کنند. تجارت الکترونیک به معنی تجارتی است که به صورت اینترنتی و بدون نیاز به حضور داشته باشد. تجارت الکترونیک در ایران مزایای بسیار زیادی دارد و موانع موجود در آن احتیاج به برنامه ریزی صحیح دارد.
از بین شبکههای اجتماعی که کسب و کارها از آن برای فعالیت تجارت الکترونیکی خود استفاده میکنند، اینستاگرام بیشترین محبوبیت را دارد و ۸۴ درصد فعالیتها در این بستر رخ میدهد. آمار فعالیتهای بازیگران حوزه تجارت الکترونیکی در کشور پس از اینستاگرام به واتساپ و پلتفرم فیلتر شده تلگرام میرسد. چرا که هر واسطه نمایندگی فروش و یا خدمات پس از فروش چند شرکت را دارا است، از این رو فرصت انتخاب برای مشتری به وجود میآید. ۱- سود رسانی به فروشنده و خریدار (مشتری)، 2- توانمندی در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نیاز مشتریان به صورت برخط،۳- توانایی کنترل و هدایت، ۴- ایجاد یکپارچگی میان فعالیتهای واسطهگری الکترونیکی با سایر فعالیتها.
بدون یک استراتژی که توسط بینشی جامع در خصوص جایگاه اقتصاد دیجیتال درون رقابتهای بینالمللی تجهیز شده باشد، حتی تلاش برای تسهیل نقشآفرینی شرکتهای موفق ایران مانند دیجیکالا، کوتاه مدت، تصادفی و برگشتپذیر خواهد بود. توصیه و حمایت از فراتر رفتن شرکتهای ایرانی از مرزها صرفاً مسئله افزایش درآمد ملی نیست بلکه از آن مهمتر، تبدیل ایران به یکی از گرهها یا کاروانسرای تجارت دیجیتال و در پیامد آن، ارتقای توان چانهزنی ایران در رقابت با دیگر کشورهاست. بدون چنین دورنمایی، نه تنها این الگوهای موفق از توسعه بیشتر به سرحداتی که مستعد آن هستند بازمیمانند بلکه ممکن است به آرامی در سراشیب سکون و زوال قرار بگیرند؛ حادثهای که خواهناخواه در اشاره به کاهش قدرت ملی در عصر دیجیتال قرار میگیرد.
بلاگر